// Kolom links
 

 
Emancipatiemissers

Bijna iedere huisman of zorgvader stuit wel eens op onbegrip van de buitenwereld. Er zijn legio voorbeelden te noemen: zo is een vaak gehoord vooroordeel dat mannen niet kunnen schoonmaken, of dat ze niet kunnen koken. En veel huismannen moeten zich verdedigen over hun keuze van huismannenschap. Wat voor huismannen vanzelfsprekend is, ziet de nabije omgeving de huisman als zielig, vreemd of in ieder geval een watje. En dan hebben we het nog niet gehad over het stereotype infantiele beeld dat van de man geschetst wordt in de reclame.


De man is een sul
29 maart 2004

tekst Rudolf Hunnik

Gezien, de winnaar van de Gouden Loeki reclame competitie? 'Leuk hè'! Twee fabriekarbeiders die vol puberaal enthousiasme op vakantie gaan naar Rio de Janeiro. Je ziet ze stuntelig hun koffers inpakken en vervolgens onder luidkeels gezang vertrekken op weg naar het vliegveld. Maar dan, in een moment van onoplettendheid, raken ze van de weg en rijden ze de voorgevel van een juwelier in puin. Het 'leuke' van deze verzekeringsspot is dat de suggestie gewekt wordt dat de Rioboys een juwelier probeerden te kraken om nadien naar het 'criminele paradijs' te vluchten. En wat doe je dan in zo'n situatie? Je belt je verzekeringsmaatschappij: 'Even Apeldoorn bellen' (je weet toch wel dat dit van Centraal Beheer is?)

Is deze reclame echt wel leuk? Wat is de positie van de man? Uiteraard gaat het niet om zijn positie, die is ondergeschikt aan zijn acteerrol. En natuurlijk weet iedere weldenkende kijker dat reclame alleen werkt door middel van overdrijving, accentuatie, vergelijking en stereotypen om de producten aan de man (vrouw) te brengen. Doch hoe je het wendt of keert, de mannen in deze reclame, en in de meeste andere reclames, worden dom en sullig afgeschilderd.

Degelijk stel

Gaan we even terug naar onze Rioboys. Als je goed kijkt is deze reclame een aaneenschakeling van vooroordelen en stereotype hetero-mannengedrag. Het zijn twee vrijgezelle fabriekarbeiders die de intentie hebben om zich helemaal te laten gaan op vakantie. Ze proberen hun koffers in te pakken, maar echt goed kunnen ze dat niet (vrouwen kunnen dat beter). Schoon goed hebben ze niet (mannen kunnen niet wassen). Ze geven af op hun werk (domme mensen zoeken geen ander werk) en op weg laat één zijn achterwerk zien (Engelsen op vakantie). Het meest ergerlijk is wel de wijze waarop Centraal Beheer, subtiel en bijna onwillekeurig, een situatie wil creëren van een degelijk stel dat al jaren bij elkaar leeft. Een omstandigheid waar de (mannen)rollen al verdeeld zijn. Dat kun je bijvoorbeeld zien in de sequentie van: Ben je de tickets niet vergeten? en aan het eind van de spot, na de botsing, waar dezelfde bestuurder vraagt of het goed gaat met zijn buddy (immers echte mannen zitten toch altijd achter het stuur!)

Modernisering

Deze cumulatie van voorbeelden verklaren het succes van de spot: kijkers herkenen zich, bewust of onbewust, in deze manonvriendelijk reclame. Manonvriendelijk? Ja, en het is niet de enige in zijn soort. Dit heeft te maken met de modernisering van de samenleving, de individualisering van onze maatschappij en de verzelfstandiging van de vrouw (waar op zich niks op tegen is, natuurlijk). Reclamemakers weten wat er gaande is in onze huidige samenleving; en proberen dit te reflecteren met hoe wij leven om daar ons koopgedrag aan te koppelen. Je ziet dat de rol van de vrouw in de reclame modern is. De onafhankelijke vrouw in de maandverbandspots is niet kwetsbaar omdat ze bloedt (Libresse) en lekker actief met een tampon in (OB). Ook de mooie vrouw kiest voor zichzelf in de reclame: lekker blond permanentje omdat ze het waard is (Elsève) en altijd blijven zittende lipstick (Max Factor). En niet te vergeten de initiatiefnemende vrouw in de spots: meisje randt gewenst een jongen aan omdat ze zo lekker uit haar mond ruikt (Freedent) en een meisje dwingt jongen tot seks na een snel ontbijtje (Hero fruitontbijt).

Lustobject

Gelukkig voor de moderne vrouw is dat ze niet meer als huissloof of afhankelijke muts wordt afgespiegeld. Maar waar de emancipatie van de vrouw is doorgedrongen in de Sterreclame, is de rol van de man niet benijdenswaardig en zelfs manonvriendelijk. O, we moeten het misschien leuk vinden dat vrouwen ons zien als lustobject, zoals bijvoorbeeld in de beroemde Coca Cola light reclame waar een bouwvakker zijn hemdje uittrekt en daar dan diverse vrouwen met vochtige kruizen naar zitten te kijken. Of wij moeten het normaal vinden, dat wij onze kleding gaan verknippen (tenslotte kunnen we niet wassen) in een reclame als Dobbelman Duo zodat vrouwen verlekkerd naar onze billen kunnen kijken.

Wansmakelijk

Nog meer manonvriendelijkheid blijkt uit de manier waarop vaders voorgesteld worden in de reclame. Vele vaders worden als sul gezien in de omgang met hun kinderen. Bijvoorbeeld het getreiter van twee dochters die hun vader een koude douche geven, terwijl de moeder niks doet (Essent Energie), of de vaderonterende reclame van McDonald's waar de zoon zijn vader in de maling neemt door te doen alsof hij niet kan fietsen. De Belastingdienst slaat helemaal door, door te stellen dat een vader niet eens een eitje kan bakken, maar wel zijn belasting kan regelen. 'Ach, het is toch niet echt fout', zou je kunnen zeggen. Goed, maar laten we het eens omdraaien. Bij de Coca Cola reclame is het nu een vrouw, een vrouw die zich omkleedt en waar mannen naar zitten te kijken. Of er zijn stukken kleren uit een jurk geknipt, omdat vrouwen geen zin hebben om te wassen en daar kijken mannen naar. Nog beter: een vrouw onder de douche laten staan en dan de stroom er afhalen. Of mannen met een frisse adem en een fruitontbijtje een vrouw dwingend het bed intrekken. Nee, dan krijgen we de Nieuwe Feministische Golf over ons heen: dat dit seksistisch en wansmakelijk is. Dat je de moderne vrouw niet weer in een verdomhoekje moet plaatsen. Maar mag dat wel bij de man?

Mannen hierbij roep ik jullie op: BOYCOT DE SULLIGE MAN IN DE RECLAME. Maak je sterk en maak je mening kenbaar bij de reclamecodecommissie: dat de MAN gerespecteerd moet worden, niet als lustobject of vanwege zijn onvolkomenheden, maar als persoon, als mens.

www.nuwijweer.nl


Kijk ook eens in ons Forum


© 2017 - Huismannen.nl - email: info@huismannen.nl


 
Nog meer...
  • Nationale Voorleesdagen wil alleen maar moeders
  • ANWB Kampioen en de buurman
  • Kinderjuffen gezocht (m/v)
  • Plus Supermarkt maakt man belachelijk
  • Hansaplast bedankt alleen maar moeders

    Alle artikelen